Blankenberge
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? We helpen je met plezier verder.
Neem zeker ook eens een kijkje in onze 'veelgestelde vragen'. Vaak kan je daar al een antwoord vinden op je vraag.
Vaak gestelde vragen over parkeren in Blankenberge
Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?
Controle op het parkeren zit sinds 2002 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.
Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder (OPC) zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Ik ben aannemer en werk in de betalende zone van Blankenberge. Bestaat er een aannemerskaart?
Er zijn geen speciale kaarten voor aannemers: als aannemer moet je je houden aan het parkeerreglement in Blankenberge.
Ik denk dat ik onterecht een parkeerretributie heb gekregen. Wat moet ik doen?
Ga naar onze parkeershop met het geldige parkeerticket, je abonnement of parkeervergunning of stel je vraag via het e-loket.
Ik heb meer dan één parkeerretributie op één dag ontvangen. Kan dat?
Ja, in Blankenberge kan je meerdere retributies per dag ontvangen. Een retributie geldt voor een halve dag (9u - 13u30 en 13u30 - 19u/18u in de blauwe zone) parkeren.
De parkeerautomaat was defect en je hebt een retributie ontvangen?
Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt. Je toont je parkeertijd in dit geval steeds aan met je blauwe parkeerschijf.
Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies gevolgd, kan je ons contacteren via het e-loket zodat we je dossier kunnen herbekijken.
Rij je met een motor of een ander open voertuig en kan je je parkeerticket niet (veilig) achter je voorruit leggen?
Neem je parkeerticket mee. Als je een retributie ontvangt, stuur ons dan via het e-loket een kopie van je parkeerticket als bewijs van betaling.