Middelkerke
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? We helpen je met plezier verder.
Neem zeker ook eens een kijkje in onze 'veelgestelde vragen'. Vaak kan je daar al een antwoord vinden op je vraag.
Vaak gestelde vragen over parkeren in Middelkerke
Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?
Controle op het parkeren zit sinds 2002 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.
Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder (OPC) zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Ik ben aannemer en werk in de betalende zone van Middelkerke. Moet ik betalen om te parkeren?
In de parkeershop of via het e-loket kan je een parkeervergunning voor aannemers verkrijgen voor € 600 per jaar. Een houder van een parkeervergunning voor aannemers kan - mits voorlegging van een correct ingestelde parkeerschijf - maximaal 4 uur parkeren in de betalende zones.
Ik heb meer dan één parkeerretributie op één dag ontvangen. Kan dat?
Ja, in Middelkerke kan je meerdere retributies per dag ontvangen. Een retributie geldt voor een halve dag parkeren.
De parkeerautomaat was defect en je hebt een retributie ontvangen?
Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt. Je toont je parkeertijd in dit geval steeds aan met je blauwe parkeerschijf.
Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies gevolgd, kan je ons contacteren via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.
Ik ga verhuizen. Kan ik nu al een bewonerskaart aanvragen voor mijn nieuwe woning?
Ja, je kan een bewonerskaart aanvragen van zodra je een aanvraag tot wijziging van domicilie hebt ingediend en je het officiële document 'model 2' kunt voorleggen.
Kan ik ook een bewonerskaart krijgen voor een adres waar ik niet gedomicilieerd ben?
bv. voor mijn studentenkot of de woning van mijn partner?
Neen, dat kan helaas niet.
Kan ik mijn bewonerskaart doorgeven?
bv. wanneer ik verhuis aan de nieuwe eigenaars van mijn woning?
Neen, dat kan niet. De nieuwe eigenaars moeten zelf een bewonerskaart aanvragen.
Ik verhuis binnenkort. Kan ik een bewonerskaart bekomen voor een beperkte periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden?
Neen, bewonerskaarten zijn altijd minimaal voor één jaar.
Ik heb een bewonerskaart en beschik over een nieuwe nummerplaat. Wat moet ik doen?
Om je parkeerkaart aan te passen naar je nieuwe nummerplaat onderneem je de volgende stappen:
- Plan je bezoek in onze parkeershop.
- Neem bij je bezoek het nieuwe inschrijvingsbewijs van je wagen mee.
- Indien het inschrijvingsbewijs op een vennootschap of leasingmaatschappij staat, neem je een bewijs van gebruikelijke chauffeur of een kopie van de statuten mee.