Innovatief en uniek: ANPR-controle in de blauwe zone van Sint-Pieters-Leeuw

04 juli 2024
Sint-Pieters-Leeuw
20240705 car car park met vermelding auteur

De ANPR-camera dat nummerplaten van voertuigen, is al een aantal jaren gekend in ons straatbeeld. Makkelijk, efficiënt en al gretig ingezet in alles wat met verkeer en parkeren te maken heeft. Optimal Parking Control vult samen met Orange CommuniThings het lijstje nog verder aan: Vanaf maandag 1 juli 2024 controleren 2 ANPR-camera’s een deel van de blauwe zone in Sint-Pieters-Leeuw. En dat is uniek in België.

De ANPR-camera
Het ANPR-camera-systeem staat voor Automatic Number Plate Recognition of automatische nummerplaatherkenning. Het is een innovatieve technologie die de nummerplaat van een voertuig scant, identificeert en verwerkt. Deze data werden tot op heden al ingezet voor diverse doeleinden, waaronder bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, toegangscontroles, opsporen van gestolen voertuigen, … En nu, uniek in België en dankzij een samenwerking tussen Optimal Parking Control en Orange CommuniThings, dus ook voor de controle op parkeren in de blauwe zone van Sint-Pieters-Leeuw.

De blauwe zone van Sint-Pieters-Leeuw
In de blauwe zone van Sint-Pieters-Leeuw parkeer je, afhankelijk van de zone, 2 of 4 uur gratis met je parkeerschijf. Leg je geen parkeerschijf of parkeer je langer dan toegestaan, dan steekt de parkeerwachter een retributiebon achter de ruitenwisser van je voertuig.

Sinds 1 juli 2024 hoeft de parkeerwachter niet meer langs te gaan in de blauwe zone op het weerstandsplein (24 parkeerplaatsen) en in de Gustave Gibonstraat (10 parkeerplaatsen). Daar scant en registreert een ANPR-camera alle nummerplaten van de geparkeerde voertuigen. Overschrijd je de toegestane parkeertijd (2 uur), dan krijg je een retributie. Enkel belandt de retributiebon dit keer in je brievenbus en niet achter de ruitenwisser van je voorruit.

Hoe werkt dat precies?
De camera neemt volgens vooraf opgestelde intervallen snapshots van de geparkeerde voertuigen die naar een centrale database worden gestuurd. Via een innovatief beeldverwerkingsalgoritme wordt het voertuig op de parkeerplaats met een zeer grote nauwkeurigheid gedetecteerd. Zo wordt de duurtijd van elke parkeersessie zorgvuldig gemonitord. Wordt de maximale parkeertijd van 2 uur overschreden, dan zal het systeem dat vaststellen en registreren door het maken van beelden van de nummerplaat bij start, het overschrijden en het einde van de parkeersessie. Een van onze medewerkers voert nog een laatste visuele controle uit op basis van de opgeslagen beelden in onze database, waarna de retributiebrief wordt opgemaakt en vertrekt naar het adres van de overtreder.

Het parkeergedrag in kaart
Deze zeer nauwkeurige en continue data-registratie op een online platform brengt heel wat voordelen met zich mee. Het geeft onder andere een duidelijke weergave van het parkeergedrag van de automobilist en daarnaast krijgen we in enkele muisklikken een zicht op de bezettingsgraad en de rotatieniveaus van de gemonitorde parkeerplaatsen, van uur tot uur en van dag tot dag. Zo kunnen we piekmomenten detecteren en op een zeer gedetailleerde manier de hotspots in een stad of gemeente in kaart brengen. Een ander groot voordeel is de hogere parkeerrotatie die het continu monitoren met zich meebrengt. Een parkeerplaats langer bezetten dan toegelaten (zonder een retributie te krijgen), is niet langer mogelijk. De parkeerder past zijn gedrag aan door tijdig de parkeerplaats te verlaten en dat maakt het vinden van die ene parkeerplaats vlakbij de plaatselijke handelaar voor iedereen een stuk realistischer.

De juiste analyse van al deze data zorgt ervoor dat het bijsturen van een parkeerplan of het creëren van een betere parkeerrotatie in een stad of gemeente een koud kunstje wordt. En dat komt ten goede van iedereen die er woont, werkt of op bezoek komt.