Izegem
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? We helpen je met plezier verder.
Neem zeker ook eens een kijkje in onze 'veelgestelde vragen'. Vaak kan je daar al een antwoord vinden op je vraag.
Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?
Controle op het parkeren zit sinds 2002 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.
Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder (OPC) zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Ik heb meer dan één parkeerretributie op een dag ontvangen. Kan dat?
Je kan maar één retributie per dag per nummerplaat ontvangen. Kreeg je er toch meer dan één? Dan nam iemand de eerste retributie waarschijnlijk weg. Neem contact via het e-loket op of kom langs in onze parkeershop. Dan herbekijken we je dossier.
De parkeerautomaat was defect en je hebt een retributie ontvangen?
Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies op de parkeerautomaat gevolgd, kan je ons contacteren via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken. Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt.
Ik denk dat ik onterecht een parkeerretributie heb gekregen. Wat moet ik doen?
Ga naar onze parkeershop met je geldige parkeerticket of je parkeervergunning, of stuur ons een kopie via het e-loket.
Rij je met een motor of een ander open voertuig en kan je je parkeerticket niet (veilig) achter je voorruit leggen?
Neem je parkeerticket mee. Als je een retributie ontvangt, stuur ons dan via het e-loket een kopie van je parkeerticket als bewijs van betaling.
Ik ga verhuizen. Kan ik nu al een bewonerskaart aanvragen voor mijn nieuwe woning?
Ja, je kan een bewonerskaart aanvragen van zodra je een aanvraag tot wijziging van domicilie hebt ingediend en je het officiële document 'model 2' kunt voorleggen.
Kan ik ook een bewonerskaart krijgen voor een adres waar ik niet gedomicilieerd ben?
bv. voor mijn studentenkot of de woning van mijn partner?
Neen, dat kan helaas niet.
Kan ik mijn bewonerskaart doorgeven?
bv. wanneer ik verhuis aan de nieuwe eigenaars van mijn woning?
Neen, dat kan niet. De nieuwe eigenaars moeten zelf een bewonerskaart aanvragen.
Ik verhuis binnenkort. Kan ik een bewonerskaart bekomen voor een beperkte periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden?
Neen, bewonerskaarten zijn altijd minimaal voor één jaar.